A nyolc pillér

Pásztor Katalin

A NewStart programról sokan hallottak már. Azonban nem lehet elégszer beszélni erről; időről időre újra fel kell eleveníteni a témát, mert úgy tűnik, könnyen feledésbe merül jelentősége. Vajon miért van ez? Hiszen az egyes elemek természetüknél fogva egyszerűek, nélkülöznek mindenfajta rendkívüliséget, mindenki számára akadálymentesen hozzáférhetőek, ugyanakkor csodálatos tulajdonságokat és törvényszerűségeket fedezhetünk fel bennük. Az egyes elemeken gondolkodni már önmagában is kiváló és értelmes időtöltést jelent.

De lépjünk vissza magához a névhez, mielőtt tovább mennénk a program jelentőségének kifejtésében. A NewStart név egy találó, angol mozaikszó, ami nagyon jól fejezi ki a program lényegét. Bár az egyes elemek angol nevének kezdő betűiből áll össze, a NewStart-nak saját jelentése is van, amit magyarra „új kezdet”-ként fordíthatunk. Magyarul sajnos nem tudjuk úgy összerendezni az angol mozaikszót alkotó szavak kezdőbetűit, hogy értelmes szó keletkezzen belőlük – többek között azért sem, mert mindegyik szó mássalhangzóval kezdődik: táplálkozás, mozgás, víz, napfény, mértékletesség, levegő, pihenés, bizalom. Persze próbálkozhatnánk egy picit, és kereshetnénk rokon-értelmű szavakat magánhangzó végett (étkezés = táplálkozás, önfegyelem = mértékletesség), vagy hogy másik mássalhangzóval tudjunk ügyeskedni (torna = mozgás, nyugalom = pihenés, hit = bizalom), de nem jutunk sokra ezzel sem.

Érdekességképpen megemlítem, hogy időközben egy másik mozaikszó is született angol nyelvterületen: God’s Plan – magyarul „Isten terve” –, mely találóan fejezi ki a koncepció eredetét.

Mivel nekünk magyarul kell boldogulnunk, jobb híján marad a tartalmat kiemelő, de nyelvtanilag kevésbé leleményes Nyolc Alapelv elnevezés. Engem azonban mindig is zavarba ejtett, hogy miért nevezzük alapelvnek az egyes elemeket, miközben nem mindegyik sorolható az „elv” kategóriába – sőt, tulajdonképpen a mértékletességen és a bizalmon kívül egyik sem az. Gondolkodtam, hogyan lehet a magyar észjárás számára fogalmilag és képileg is könnyen érthetővé tenni az egész koncepciót. Egy völgyhíd (viadukt) képe ábrázolódott ki előttem.

Egy ilyen építmény arra szolgál, hogy két, egymástól valamilyen nehezen leküzdhető szakadékkal elválasztott területet összekössön, és biztonságos átjárást biztosítson. Egy ilyen lenyűgöző építmény robusztus pilléreken nyugszik. A völgyhíd képe szerintem jól ábrázolja azt a NewStart gondolatkört, hogy az egészséges és boldog élet biztonságos útja a magasban, – felette a sok áthatolhatatlannak tűnő földi gondnak és bajnak –, stabil pillérekre épülve vezet a születéstől az örökélet békéjébe. Amennyiben az Olvasó számára is hasonlóképpen értelmezhető a völgyhíd képe és funkciója, azt javaslom, hogy nevezzük inkább pillérnek semmint alapelvnek azt a bizonyos 8 elemet, mely stabilan megtarthatja életutunkat a kívánatos pályán.

Térjünk vissza magához a Nyolc Pillérhez. Az egész elgondolás bibliai alapokon nyugszik, egyetemes érvényű. Olvassuk el János evangéliumának kezdő verseit: „Kezdetben volt az Ige, és az Ige Istennél volt, és Isten volt az Ige. Ő kezdetben Istennél volt. Minden általa lett, és nélküle semmi sem lett, ami létrejött. Benne volt az élet, és az élet volt az emberek világossága.” (Jn 1,1-4). Ebből a rövid és tömör bevezetésből megtudjuk, hogy az élet öröktől fogva és elválaszthatatlanul hozzátartozik Istenhez, és – ahogy más igehelyek jelzik – csakis Őhozzá. Ő rendelkezik felette: alapvetően csak adni akarja, mert igen jó dolog, és nem áll szándékában komoly ok nélkül visszavenni.

Azt is megtudjuk, hogy minden, ami létezik Isten akaratából és teremtő hatalma által lett. Az ő logikája és bölcsessége szerkesztette meg azt a rendszert, amelyet valamilyen szinten mi is képesek vagyunk érzékelni és – jó esetben – helyesen értékelni. Így bátran kijelenthetjük, hogy az élet és a körülöttünk lévő természet törvényeit is a teremtő Isten alkotta. Logikus, hogy ha a szabályok szerint élünk, áldásban lesz részünk; ha pedig nem tartjuk be a szabályokat, előbb-utóbb nyilvánvalóvá lesznek a hátrányos következmények. A 8 pillér tehát olyan Isten-adta biztosíték, melyekből ha csak egyet is elhanyagolunk, komoly veszélybe kerül az egészségünk, boldogságunk és életünk.

Ezen az alapon elfogadható, hogy a betegség a természet azon törekvése, hogy kiszabadítsa a rend-szert abból az állapotból, mely az egészség törvényének áthágása okán alakult ki. A kivezető út első-sorban nem a gyógyszeres – tüneti – kezelés, hanem a betegség okának feltárása, az egészségtelen körülmények felszámolása, helytelen szokások kijavítása. Ezután következik az, hogy a természetet támogatjuk abban az erőfeszítésében, hogy a szennyező idegen elemeket kiűzze a rendszerből, és helyre tudja állítani a megfelelő állapotot.

Egyszerűbb és ésszerűbb megőrizni az egészséget, mint a helyreállításával próbálkozni, miután elveszett. Isten gyógyszerei és gyógymódjai a természetben megtalálható elemekbe és növényekbe van becsomagolva: pl. víz (Naámán gyógyulása), a fügekötés (Ezékiás gyógyulása), szőlőlé (Timóteus kezelése), agyag (vakon született gyógyulása). Figyelemre méltó, hogy állatokat semmilyen szinten nem említ a Biblia, mint gyógyszeralapanyag.

A szíriabeli Naámán története (2Kir 5,1-19) abból a szempontból is tanulságos, hogy felismerhetjük benne az Istent nem ismerő, küzdő ember betegségben tanúsított – és minden korban érvényes – magatartását: nagy vagyont képes áldozni a vágyott gyógyulás reményében, és különleges terápiában keresi a megoldást. Amikor a legegyszerűbb, hétköznapi, sőt személytelennek tűnő kezelésre kap beutalót, megsértődik és megharagszik, mert nem ismeri fel, hogy testi-lelki gyógyításban lesz része. Józan gondolkodású szolgái és minden bizonnyal őszinte lelkülete azonban engedelmességre sarkallják, és megnyílnak lelki szemei: megértette, hogy Isten maga az, aki nem csupán a testét, hanem gondolkodását is, egész lényét akarja meggyógyítani. A Végtelen Bölcsesség korlátozta az emberi közvetítést, és a természetbe rejtett törvények által részesítette a csodás tapasztalatban Naámánt, hogy az élet és a gyógyítás valóságos forrására irányítsa a figyelmét. Ő pedig megtért, és mindezért nem földi javakkal fizetett, hanem hálával és hűséggel. A Biblia szóhasználatában a szív jeleníti meg az ember belső valóját, lényét, ami az egyetlen kincs az ember birtokában, ami Isten számára is nagy érték.

„Minden féltett dolognál jobban őrizd meg szívedet, mert abból indul ki [minden] élet.” (Péld 4,23)

„Adjad, fiam, a te szívedet nékem, és a te szemeid az én utaimat megőrizzék.” (Péld 23,26)

Az egészségügyi missziónak, a NewStart vagy a Nyolc Pillér programnak azt kell közvetítenie, hogy valójában attól lesz egészséges és boldog az ember, ha Istenre figyel, ha megérti és elfogadja a Teremtő szándékát, és engedelmeskedik Neki.

Még több írás:

Blog

Kérdése van?

Szeretettel várjuk megkeresését!

    Intézményünkben a testi és lelki egészség egységének megalapozását hatékony gyógymódokkal, kezelésekkel és személyes beszélgetésekkel támogatjuk. Célunk az egészséges életmód alapelveinek tanítása és gyakorlati alkalmazása.
    Tovább a programokhoz
    linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram